Czy powinno się chwalić dzieci?
Czy udzielanie pochwał najmłodszym jest ważne dla ich rozwoju? Niektórzy uważają, że częste chwalenie dzieci może sprawić, że staną się one zarozumiałe, albo nie nauczą się w życiu radzić sobie z krytyką. A jak jest naprawdę?
Chwalić, czy nie chwalić?
Wielu psychologów dziecięcych uważa, że dzieci należy chwalić. Stosowanie pochwał w pracy z dziećmi może przynosić duże korzyści dla ich rozwoju emocjonalnego. Chwalenie stanowi jedną z technik oddziaływań behawioralno – poznawczych. Dzięki chwaleniu dajemy dzieciom do zrozumienia, że widzimy i doceniamy ich pozytywne zachowanie. Maluchy czują się bardziej zmotywowane i umacniają własne poczucie wartości.
Skuteczna pochwała, czyli jaka?
Przede wszystkim chwalimy za autentyczne zachowania. Pochwała powinna nastąpić bezpośrednio po pozytywnej sytuacji lub w niedużym odstępie czasu. Chwalenie za rzeczy sprzed kilku dni nie przyniesie już tak dużych efektów. Chwalenie dziecka powinno być systematyczne. Zawsze stosujemy więcej pochwał niż uwag, czyli na jedną uwagę krytyczną zdaniem psychologów powinny przypadać dwie pochwały. Najlepiej dokładnie tłumaczyć dziecku, dlaczego jego zachowanie odbieramy, jako pozytywne. Staramy się zawsze doceniać nie tylko efekt dobrego zachowania, ale także wysiłek i pracę w niego włożony. Doceniamy także częściową poprawę i pozytywne, drobne elementy zachowania.
Jak powinna wyglądać dobra pochwała?
Dobra pochwała powinna składać z trzech części. W pierwszej opisujemy to, co widzimy (zachowanie), następnie nazywamy cechę, a na końcu, pokazujemy jak to wpłynęło na nasze emocje. Pochwała powinna zostać wzmocniona naszym uśmiechem, pozytywnym nastawieniem do dziecka. Malucha można także przytulić, albo pocałować.
Dzieci powinno się chwalić za pracowitość, włożony w zadanie wysiłek, a nie za uzdolnienia czy talenty. Pochwały za wykonaną pracę motywują do jeszcze większego zaangażowania w nią. Gdy np. dziecko dostanie w szkole bardzo dobrą ocenę powinniśmy pochwalić jego pracę i wysiłek włożony w naukę.