Druk UV, czyli znakomita alternatywa dla klasycznych metod drukowania

Druk UV, czyli znakomita alternatywa dla klasycznych metod drukowania

Firmy, które dbają o swoją markę i regularnie zamawiają różnego rodzaju nośniki reklamy, zawsze oczekują, że będą one prezentować bardzo wysoką jakość wykonania, charakteryzować się trwałością oraz wiernym odwzorowaniem projektu graficznego. Brzmi jak gotowy opis druku UV, czyli jednej z najpopularniejszych w ostatnim czasie metod drukowania. Do niedawna wykorzystywano ją głównie do produkcji elementów wyposażenia i wykończenia wnętrz, jednak teraz budzi ona duże zainteresowanie także w branży marketingowej. Co warto wiedzieć o druku UV? Jakie są najważniejsze zalety tej metody znakowania?

Czym dokładnie jest druk UV?

Druk UV to nowoczesna metoda druku cyfrowego, którą z powodzeniem można wykorzystać zarówno do znakowania nośników wielkoformatowych, jak i drobnych gadżetów reklamowych. Stosuje się ją do produkcji bannerów, plakatów, długopisów, pendrive’ów, powerbanków, siatek i folii samochodowych etc.

Sama technologia nadruku znacząco różni się od popularnej metody solventowej czy lateksowej. Tutaj naniesienie projektu graficznego na bazowy materiał następuje poprzez napylanie specjalnego tuszu polimerowego. Następnie jest on utwardzany poprzez naświetlanie lampą LED, która emituje światło ultrafioletowe (to element maszyny drukującej).

Z technicznego punktu widzenia drukowanie UV bardzo przypomina pracę domowej drukarki atramentowej – różnica sprowadza się głównie do rodzaju zastosowanego tuszu, który jest nie tylko bardzo trwały, ale też odporny na różnego rodzaju niekorzystne czynniki, o czym więcej napiszemy za chwilę.

Bardzo ważną cechą druku UV jest to, że wykorzystuje się tutaj głowice drukujące białą farbą. Niesie to ze sobą tę zaletę, że umożliwia naniesienie praktycznie dowolnego projektu graficznego na podłoże bezbarwne lub kolorowe, tym samym dając większą swobodę w zakresie wyprodukowania nośnika reklamowego idealnie oddającego intencje studia graficznego odpowiedzialnego za przygotowanie projektu reklamy.

Na jakich podłożach można stosować druk UV?

Tutaj ujawnia się kolejna zaleta druku UV, czyli uniwersalność. Wybór materiałów, na które można nanieść projekt graficzny z wykorzystaniem tej metody jest bardzo szeroki. Warto tutaj wymienić chociażby:

  • szkło,
  • płyty z polipropylenu,
  • PVC spienione,
  • płyty meblowe,
  • płyty wiórowe i OSB,
  • drewno,
  • płyty warstwowe,
  • tekturę,
  • aluminium,
  • ceramikę (na przykład kafelki)
  • płyty TU-BOND,
  • papier,
  • baner,
  • plexi.
  • kolorową folię samoprzylepną,
  • skaj,
  • dermę,
  • len,
  • sztuczną skórę,
  • płótno canvas.

Wszystkie te materiały mają zastosowanie tak w branży marketingowej, jak i w architekturze i designie, co tłumaczy, dlaczego druk UV cieszy się ogromną popularnością w świecie projektantów wnętrz. To ważna podpowiedź również dla tych firm, które w ramach kampanii wizerunkowej chcą wyposażyć swoje siedziby w elementy identyfikacji wizualnej, na przykład fronty meblowe z logo czy nawet podłogi nawiązujące do graficznej strony marki biznesowej.

Trwałość, czyli najważniejsza zaleta druku UV

Inwestycja w nośniki reklamy nigdy nie powinna być jednorazowa. Każda dobra kampania wymaga kontynuacji, dlatego od razu warto zadbać o to, aby wszelkie outdoorowe narzędzia marketingu pozostały czytelne i atrakcyjne dla odbiorców przez maksymalnie długi czas. Odpowiedzią na tę potrzebę jest właśnie druk UV.

Wcześniej wspomnieliśmy o tym, że ta metoda nadruku gwarantuje znakomitą trwałość – warto rozwinąć ten wątek. Już sam tusz polimerowy charakteryzuje się podwyższoną odpornością na działanie niekorzystnych czynników środowiskowych, a po dodatkowym utwardzeniu lampą LED staje się całkowicie niewrażliwy na takie zjawiska, jak deszcz, niska lub bardzo wysoka temperatura, silne promieniowanie słoneczne, zanieczyszczenie powietrza.

Ponadto druk UV wykazuje się podwyższoną odpornością na uszkodzenia mechaniczne, jak zadrapania czy zarysowania lub przetarcia. Jest to zatem bardzo dobry wybór do wykonania bannerów czy innych nośników reklamy, które będą często składane, rozkładane i przewożone z miejsca na miejsce.

Wysoka trwałość druku UV sprawia, że jest to metoda rekomendowana wszystkim firmom chcącym zainwestować w takie narzędzia reklamy zewnętrznej, które będą sprzyjać wizerunkowi marki biznesowej przez bardzo długi czas.

To warto wiedzieć

Druk UV charakteryzuje się również świetnym odwzorowaniem kolorów. Nie ma zatem obaw, że efekt końcowy będzie dalece odbiegać od tego, co zaproponowało studio graficzne.

Cena druku UV

Jeszcze do niedawna druk UV nie był rozważany przez firmy zamawiające materiały reklamowe, zwłaszcza wielkoformatowe. Powód? Wysoka cena. Na szczęście sytuacja szybko się zmienia i dziś na skorzystanie z tej metody może sobie pozwolić coraz więcej przedsiębiorstw stawiających na bezkompromisową jakość oraz trwałość. Jest to już realna (również pod względem finansowym) alternatywa dla chociażby druku solventowego.

Druk UV jest jedną ze specjalizacji Grupy Luxpol – renomowanego producenta kompleksowych rozwiązań reklamowych na potrzeby eventów oraz indywidualnych kampanii.