Jak działa buzz marketing?
Mimo rozwoju social mediów obecne siła przebicia wśród firm jest utrudniona. Działania marketingowe mają obecnie na celu przebicie się na tle osób, które również wiedzą, co w trawie piszczy. W dalszym jednak ciągu jedną ze skuteczniejszych metod zdobywania kolejny klientów jest tzw. marketing szeptany (buzz marketing). Prawidłowo prowadzony buzz marketing może pozytywnie wpłynąć na rozpoznawalność marki oraz jej odbiór wśród konsumentów.
Czym dokładnie jest buzz marketing?
Wbrew powszechnej opinii marketing szeptany nie jest samonapędzającą się machiną, ale celowym zabiegiem, sprowokowanym przez działy marketingu i reklamy. Marketingowcy dają najczęściej klientom narzędzie (program poleceń i benefitów), dzięki któremu już obecni klienci czują się zachęceni do polecenia firmy innym. Najczęściej są to konkursowe posty na Facebook lub Instagram, gdzie należy oznaczyć znajomych lub kupony polecające, dzięki którym sami otrzymamy jakiś benefit od firmy za polecenie (np. darmowy miesiąc abonamentu). Jest to bardzo ceniona forma oraz sposób poleceń o wysokim stopniu zaufania. Klienci sami polecają usługi, produkty i firmy, które lubią i z których usług korzystają.
Dlatego ich znajomym, czy sąsiadom łatwiej zaufać marce i chętniej korzystają z czegoś sprawdzonego. Co istotne tym „klientem” najczęściej jest marketingowiec, który wciela się w postać „szarego Kowalskiego” i sprytnie przemyca treści reklamowe. Buzz marketing wykorzystuje jeszcze jeden mechanizm. W tej formie marketingu nie mówimy klientowi wprost „kup to”, ale w sprytny sposób podrzucamy mu rozwiązania jego problemów, czy formy zaspokojenia jego pragnień, tak abyśmy to my jako firma byli odpowiedzią na wszelkie jego potrzeb.
Buzz marketing- jak skutecznie go prowadzić?
Może się wydawać, że taka forma reklamy jest bardzo prosta, jednak nic bardziej mylnego. Buzz marketing wymaga czasu, konsekwencji i zaangażowania. Przede wszystkim trzeba znaleźć przestrzeń, gdzie promocja usług, czy produktów ma sens, a proponowane przez nas rozwiązania zostaną zauważone. Jednocześnie, gdy już znajdziemy taką przestrzeń, nasze działania, czy posty nie mogą jasno informować odbiorców, że jest to reklama, oraz że z marszu proponujemy konkretną firmę i promocję. Post lub komentarz promujący, musi brzmieć naturalnie, jak coś pomiędzy opinią a informacją. Buzz marketing bowiem to nie SPAM, który w wielu grupach na social mediach jest zakazany, ponieważ wielu użytkowników zwyczajnie irytuje. Jeżeli chcesz promować markę w grupach, powinieneś najpierw zdobyć zaufanie użytkowników i sprytnie wplatać treści reklamowe.
Najlepiej zlecić to specjalistom
Bardzo łatwo sparzyć się uprawiając buzz marketing. Dlatego najlepiej zlecić tego typu akcje i kampanie specjalistom. Bowiem zamiast przypływu klientów oraz pozytywnych opinii, możemy dostać w zamian wysyp negatywnych opinii oraz niechęć do marki ze strony konsumentów. Jednak dzięki dobrze przeprowadzonemu marketingowi szeptanemu możemy zyskać spore zainteresowanie marką oraz ruch na naszej stronie internetowej, a tym samym zwiększyć sprzedaż produktów lub usług.